08 februari 2013

iPad Mini in de zorg

Recent is de iPad Mini geintroduceerd. Door menig zorgprofessional werd het ding onthaald als de beste mix tussen iPad en iPhone, maar is dat zo?

De iPad Mini zit qua formaat in tussen de iPad en iPhone. Dat betekent dat hij in een doktersjas past, maar ook groot genoeg is om toch wat op te lezen of te doen. Ik heb er even mee mogen spelen, en eerlijk gezegd: ik was niet erg onder de indruk - ondanks het enthousiaste verhaal van de kersverse eigenaar van wie ik het apparaat even mocht testen. Mijn iPhone past prima in mijn broekzak, en diverse apps die ik handig vind door dagelijks gebruik (Things, NeuroMind, en de kalender) werken daar prima op. Mijn iPad heb ik in eerste instantie gekocht als e-reader voor PDF-bestanden. Ik merk dat ik het zonde van het papier vind om artikelen af te drukken, maar dat ik vanaf mijn laptop-scherm niet lekker lees. Wat dat betreft doet de iPad prima dienst. Gaandeweg ben ik ook e-books gaan lezen (via iBooks of Stanza), welke onafhankelijk van het schermformaat zijn. Met PDF bestanden is dat uiteraard anders: hoe kleiner het scherm, des te onhandiger.

Nog geen meerwaarde

Ofwel: ik zie de meerwaarde nog niet. Jawel, de iPad Mini is lichter. Een nieuw model iPad wordt dat waarschijnlijk ook. Jawel, de iPad Mini is draagbaar. Maar mijn iPhone (of iPod Touch) is dat ook. Het ding is iets handiger voor e-books, en misschien voor audiovisueel materiaal (bv een animatie die je aan een patiënt wilt tonen). Toch ben ik nog niet overtuigd. Wellicht dat dit verandert zodra we het EPD vanaf tablets kunnen gaan benaderen. Ik schreef eerder over Windows 8 op de tablet, en zie daarin bepaalde voordelen. Aan de andere kant, een grote EPD-leverancier als SAP (inclusief gecontracteerde partijen) experimenteert ook met een tablet-versie van hun systeem. Daarin zou het kunnen werken... een groter scherm dan je telefoon, maar toch nog draagbaar in een broekzak. En dan halen we misschien Eric Topol's voorspellingen er nog even bij dat we onze stethoscoop toch niet meer nodig hebben binnenkort.... heb je wel mooi een zak vrij in je witte jas. Enfin, toekomstmuziek dus - ik zie het op korte termijn allemaal niet gebeuren.

Ofwel: de iPad Mini is een leuke gadget, maar vooralsnog mijns inziens geen ‘must have’ in het ziekenhuis. Misschien extramuraal wel?
(NB: overal waar iSomething staat, mag ook Samsung Galaxy Nogwat gelezen worden. Of zoiets.)
Zie: digitalezorggids

Geen opmerkingen: